Archive for 16 november 2014

Motorfietsen

 

De Suzuki motorfietsen,

 

Mijn eerste Suzuki was een GT 750, dit was een tweetakt en een echt bommetje.

Gas open en gaan, remmen op de motor?, nog nooit van gehoord.

 

gt7502suzuki_gt750_9_2suzuki_gt750_8_2suzuki_gt750_5_2suzuki_gt750_4_2suzuki_gt750_3_2suzuki_gt750_2_2suzuki_gt750_1_2

GT-750-SLO

Hij was eigenlijk te hoog voor mij, bovendien bleek hij op maandag ochtend gebouwd, maar alles werd onder garantie verholpen gelukkig.

Na een half jaar besloot ik hem in te ruilen voor een Suzuki GS 750, een nieuwe motor van Suzuki en ook een viertakt.

gs7502GSX750_04

gs750

Mijn derde Suzuki was een GS 850 met Cardan aandrijving, het was de eerste motor van Suzuki met cardan. Suzuki GS850-1979

1979_GS850G_explod_450

1979_GS850GN_blue_450

De Kreidler RS, dit was eigenlijk mijn eerste motorfiets, toenertijd moest je nog met 50cc een motor kenteken hebben.

2mrfte9

kreidlerrs

Ik heb van mijn 18e tot mijn 19e op deze Kreidler gereden, ik moest een blauw les plaatje erop hebben, en had dan dispensatie om in bepaalde gebieden van Amsterdam te rijden.

De IJ tunnel mocht je niet door en ook mocht je niet binnen de grachtengordel rijden.

Maar ik had een systeem waarmee het plaatje achter het kenteken weg klapte en zo reed ik heel Nederland in de rondte.

En super veilig want hij ging niet harder dan 105 km, wat wel soms wat situaties op de snelweg teweeg bracht.

Maar dat mocht de pret niet drukken, of het moest het permanente diefstal gevoel zijn, want natuurlijk is dat mij ook overkomen, 3 keer zelfs.

 

Het heeft mij dan ook na de laatste keer doen besluiten om de Suzuki 750 GT te kopen .

Gerelateerde pagina’s:

Suzuki 750 GT

Suzuki 750 GS

Suzuki 850 GS

Kreidler filmpje

Motor Service Zuidwolde

Suzuki GT club. nl

Rover 3500 V8

Rover 3500 automaat

 

Ik was 21 en had mij altijd verplaatst met de motor, een suzuki 850 met cardan in die jaren.

Suzuki GS850-1979

Maar ik werkte nu in de offshore als duiker en het werd steeds lastiger om al mijn spullen mee te nemen.

Bovendien zat ik met stalling omdat ik altijd voor lange tijd wegging.

Ik zat op zee en zat met een collega wat over auto’s te praten en ook over het probleem van stalling voor de motor.

Deze collega kwam ook altijd op de motor, maar in tegenstelling tot mij bestond zijn motorkleding uit sandalen en een korte broek.

Hij zij dat dit uitstekend kon omdat hij immers achter de cilinders en kuip van de motor zat.

Hij vertelde mij tijdens dit gesprek dat hij thuis nog een auto had staan maar er nooit mee reed, ook was hij wel bereid om hem te verkopen.

We maakten de afspraak dat ik bij hem langs zou komen in onze vrije aflosweek.

Op een doordeweekse dag bezocht ik hem en ontmoete zijn ouders, na koffie met een koekje werd de garage geopend en daar stond hij:

De rover 3500S V8 met kenteken 81-AL-78

 

1972_Rover_P6B_3500_Jaguar_BRG_Jasper_Nederhoed

 

 

Ik was op slag verliefd, hij stond op blokken en al het chrome werk zat in een dikke laag vet.

Mijn uitvoering had een Hollandia schuifdak en een trekhaak, vinyl dak, leer en een automaat.

 

1970-Rover-3500-dash-300x242

 

 

We hebben hem op de wielen gezet, de accu erin en hij starte meteen, wat een geluid die V8

 

Ik heb deze auto nog 6 jaar gehad en best wel veel avonturen mee beleefd.

rover_3500_v8_brown_1975

 

Daarover zal ik later nog wat gaan vertellen…………..

De geboorte van de P6

 

 

 

Kortsluiting 01

 

Kortsluiting 01

Januari 2009

 

kortsluiting

Ik werd wakker van geroep onder mijn slaapkamer raam.

Erg warrig deed ik mijn raam open en gooide mijn sleutelbos naar beneden.

Ik rolde weer achterover op bed en probeerde te bedenken waarom mijn broer in hemelsnaam op maandagmorgen om 11.00 uur bij mij beneden stond en ik mijn sleutelbos op de vensterbank naast mijn bed had liggen.

 

Ik probeerde na te denken maar dat ging mij erg moeizaam af.

Mijn broer kwam boven en riep dat ik wakker moest worden.

Ik ging op de rand van het bed zitten en vroeg wat hij kwam doen.

Jij hebt mij gebeld 2 uur terug dat ik naar je toe moest komen omdat je naar de huisarts moest en je niet zeker wist of je auto kon rijden vertelde hij mij.

Ik probeerde te achterhalen wat er in hemelsnaam gebeurt was deze ochtend.

Ik zag een briefje met een telefoonnummer uit mijn woonplaats en een tijd van 15.00 uur erop, en bedacht me dat dit de afspraak met de huisarts moest zijn.

Wat is er met jou aan de hand vroeg mijn broer, je ziet lijkbleek en praat erg warrig met mij, probeer je te concentreren en vertel wat er gebeurt is.

Ik begon mijn verhaal af te steken………

De hele nacht heb ik lopen spoken, moest steeds spugen en had de diarree.

 

wc

 

Vanmorgen om acht uur besloten om de huisarts te bellen, en een poging gedaan om uit te leggen wat er aan de hand was.

Zij vermoede een zware griep met voorhoofd holte ontsteking en we maakten een afspraak om 15.00 uur bij haar op de praktijk.

 

Kennelijk heb ik daarna jouw gebeld en ben weer gaan leggen, ik voelde mij heel ver wegzakken, een soort van zwart gat in maar verzette mij er niet tegen, ik voelde mij er wel prettig bij eigenlijk.

zwartgat

 

 

Heel in de verte hoorde ik iemand roepen en bedacht dat ik mij om moest draaien en de weg terug moest vinden.

 

hersenstichting

 

Klik op bovenstaande banner of deze link om te doneren

 

Na het afsteken van dit verhaal ben ik weer in slaap gevallen, en werd om 14.00 uur wakker. Ik pak een douche en dan gaan we naar de huisarts dacht ik, tot ik besefte dat ik niet op kon staan, ik was duizelig en ook had ik pijn boven mijn oog en vervelende druk bij mijn achterhoofd en een slapend gevoel in mijn rechter hand…….

IK besloot de huisarts te bellen dat ik niet langs kon komen en vertelde mijn verhaal.

huisarts

 

Zij besloot de apotheek langs te sturen met een verdovend pilletje en wij maakten een nieuwe afspraak op Donderdag!!!

 

Mijn broer bleef de nacht slapen en ik voelde mij na het eerste pilletje al weer wat opknappen, rare voorhoofd ontsteking dit bedacht ik mij.

 

Wordt vervolgd

 

Voor deel 3 kijk hier: kortsluiting deel 3

Voor deel 2 kijk hier: kortsluiting deel 2

Kijk op de diverse linken/banners hier om te doneren,via deze site probeer ik de hersenstichting en de hartstichting te steunen

 

Militaire dienst 02

 

In militaire dienst deel – 2

 

embleem

 

Eenmaal bij de Pontonniers en Torpedisten in opleiding welke 8 weken zou duren bleek dat de duikers best wel een soort van elite clubje waren.

 

wp99fe862c_05_06

 

Ze kregen bijvoorbeeld extra betaald voor de minuten dat ze onderwater zaten, dit werd in de winter verdubbeld, ook bij grotere dieptes werd er dubbel betaald, en bij munitie zoeken was er ook een extra dag vergoeding, al met al bleek dat ik als 18 – 19 jarige met een flink salaris maandelijks thuiskwam. Tijd dus om een andere motor aan te schaffen, maar daarover in een ander verhaaltje meer.

Natuurlijk was er ook een keerzijde aan dit moois.

We werden bijvoorbeeld ingezet bij zoek acties voor de Politie en ook moest er geregeld naar oude munitie gezocht worden.

 

sunkenr-shrapnelbo

De zoek acties voor de Politie bestonden uit het zoeken naar wapens welke bij een overval waren gebruikt, of de kluis van die overval. maar ook mensen die waren verdronken door moord of zelfmoord. En er was geen onderscheid tussen jong of oud.

Zo waren er  gedurende de 12 maanden dat ik duiker was een hoop verhalen waarbij je toch wat steviger in je schoenen moest staan dan normaal.

 

Een verhaal wil ik speciaal hier vertellen omdat het nu 37 jaar later nog steeds door mijn hoofd speelt.

 

Wij werden gewekt met de mededeling dat we een klusje voor de Politie gingen doen, er kwam een busje voor 4 van ons en ook ging de Sergeant Majoor mee, deze man had vroeger bij de Marine gediend en was daarnaast ook nog eens een fanatiek sportduiker.

Na een uur rijden waren we op de locatie en werden we ingelicht over wat er moest gebeuren, er moest gezocht worden naar een auto van een vermiste man, het was niet bekend of deze ook in de auto zat en waar ongeveer de auto zich bevond.

 

Het was in een doorgaand kanaal en er was bekend dat een schip iets had geraakt, ook lag ongeveer op die plek een boot van de politie.

 

Na aangekleed te zijn ging ik te water en we gingen zoeken volgens een veel gebruikte methode toen. Ik wandelde een gewicht met een lijn uit, deze was plus minus 20 meter lang en aan de wallen kant werd ook een gewicht te water gelaten. zo kon je aan beide zijden van de lijn met je buik over de bodem ongeveer 2 meter breed zoeken met gestrekte armen.

Na een uurtje zoeken raakte ik wat groots en dat bleek een auto te zijn, Het zicht was nul komma nul dus we moesten op ons gevoel af gaan.

De politie wou natuurlijk eerst van alles weten, na wat gekloot kreeg ik een deur open en er bleek nog een persoon of iets wat er op leek in de auto te zitten.

 

Er werd besloten om de auto met inhoud in een keer uit het water te hijsen, maar eerst werd er van duiker gewisseld.

Enige uren later stond de auto op de wal, en was er een lijkauto gearriveerd.

Later hoorde we dat de man door drie broers was overvallen en zwaar was mishandeld alvorens met auto en al in het water was gereden, ook leefde de man nog toen de auto onder water verdween…….

 

Ik ben dus blij dat ik er aan mee heb kunnen werken om deze barbaren achter de tralies te krijgen ook al denk ik nog steeds aan het beeld van die auto met die man erin met zijn armen omhoog omdat hij waarschijnlijk bijgekomen was en geen besef had waar hij was.

 

gevang

 

Later meer,

Zie ook:

Militaire dienst deel 1

De Keuring

Kreidler deel 1

Kreidler deel 1

Juli: 1973

 

Zoals waarschijnlijk iedere jongen had ik uitgekeken naar het moment dat 16 jaar werd, dan mocht je namelijk op een brommer rijden.

In die tijd was er een soort van strijd tussen Kreidler en Zundapp, anders hoorde je er niet bij.

Ik vond Kreidler het mooiste, ook waarschijnlijk omdat mijn Opa er al jaren op reed en mij dus overtuigd had van de kwaliteiten.

Hij reed op een Kreidler Floret gt


pics-07-06-03-1967 Kreidler Florett GT
Zelf kocht ik de Kreidler Floret RS:

 

kreidler

 

Ik moest dacht ik 1400 gulden hiervoor betalen, maar dan had je ook wat en wat sponsoring van Opa en Oma en ouders hielpen natuurlijk ook.

Wansmaak-gulden1

Zie voor alle Kreidler gegevens de Kreidler database op deze link of kijk eens op Wikipedia onder deze link.

Trots als een oude aap reed ik al mijn vrienden en familie langs met 30 tot 40 km per uur, want hij moest eerst ingereden worden.

Later had ik een andere uitlaat en carburateur en reed hij maar liefst 60 km per uur. Na een half jaar tevreden rondscheuren moest ik na een avondje flink doorstappen op zaterdagochtend even langs mijn Oma, zij haakte van alles en nog wat, van panenlappen tot vloerkleden en ook vesten en truien.

Zij had voor mij een mooi vest gemaakt en ik moest even komen passen, dus met een flinke kater en na het nuttigen van een pak melk en 6 boterhammen met gebakken ei stapte ik op de Kreidler en reed de straat uit. Mijn Oma woonde 2 minuten bij ons vandaan, maar luiheid in de pubertijd en de kater deden mij besluiten op de brommer te gaan.

Na een straat overgestoken te hebben zat er een lichte bocht in de volgende straat met aan beide kanten geparkeerde auto’s, nu is alles een richting verkeer daar. Maar helaas toen nog niet kwam ik de volgende seconde achter.

Ik zag ineens een auto voor mij en knalde er frontaal boven op en vloog over mijn stuur heen, ik voelde wat tegen mij rechter bovenbeen en lande bijna achter de auto op straat, op beide benen maar zakte een seconde later door mij rechterbeen en realiseerde mij dat mijn bovenbeen gebroken was.

gebroken.jpg_500x500

Even later ging het licht uit……………

 

wordt vervolgd

De Verhuizing

 

De Verhuizing

1990- Maart

Ik sta samen met een vriend de laatste dingen te laden in het kleine verhuiswagentje met dubbele cabine.

Mijn hond Boef ligt op straat het tafereeltje te bewonderen. Boef is een Bouvier. Ik had een dubbel cabine genomen omdat hij ook mee moest verhuizen en samen met mijn vader en broer zou ik dit gaan realiseren.

De volgende ochtend zou ik mijn vrouw met onze 2 katten naar Schiphol brengen , deze moesten natuurlijk ook mee verhuizen.

De bestemming was La Nucia in Spanje waar wij een huis hadden gekocht.

 

spanje (1)

 

 

Na mijn vrouw naar Schiphol gebracht te hebben ben ik terug naar huis gereden waar ik overgestapt ben in de verhuiswagen, ik moest mijn Vader en Broer in Amsterdam ophalen waarna onze trip naar Spanje zou beginnen,

Al na enkele kilometers kwam ik erachter dat ik veel te zwaar geladen was, we hadden namelijk eerst de kasten geladen en daarna deze volgezet met verhuisdozen omdat we gebrek aan ruimte hadden, de achterbumper hing bijna op de grond en vering was niet meer aanwezig.

 

verhuiswagen

 

Maar natuurlijk doorgezet, want ik ging in Spanje wonen.

Na een bakje koffie en afscheid van mijn moeder die allerlei versnaperingen had klaargemaakt zijn we ingestapt om de reis naar Spanje te maken.

De bedoeling was om steeds 2 tot 3 uur te rijden waarna een ander het stuur zou overnemen.

Boef op de achterbank plus 1 van ons die dan zou kunnen slapen, zo zouden we de 2100 km af gaan leggen.

Een maal op de snelweg kwamen we er achter dat we niet boven de 85 km per uur uitkwamen dus we konden ons borst natmaken wat de uren betreft. Bovendien moesten we iedere 200 km stoppen om te tanken. Ik zat voorzichtig voor mij uit te rekenen en kwam op zeker 40 uur voordat we op de eindbestemming waren.

Na enige uren besloot de eerste van ons om wat te gaan slapen, maar dit werd een beetje moeilijk omdat boefBouvier-des-flandres

ook op de achterbank lag en wat veel ruimte innam n hij leek vastbesloten om zijn plek niet af te staan, dat werd dus zittend slapen.

Wonder boven wonder zijn wij heelhuids in Spanje aangekomen, ik had er 34 uur overgedaan.

Mijn vrouw was erg ongerust want zij had op een uurtje of 20 gerekend en in de drukte was ik vergeten haar even op de hoogte te brengen.  Overigens is dat een probleem van mij waar ik al mijn hele leven last van heb.

Het was 23.00 uur dus eerst maar eens slapen, gelukkig hadden mijn schoonouders vlak bij ons ook een huis dus we konden zo gaan liggen………….

Later meer.